Vbus.exe stop working

Sist endret 2018-03-09
Stem her
  -  

Spørsmål

Kunden har i dag 3 terminalservere med Visma Business klienten installert.

 

Feilen er at en eller flere brukere kan oppleve at Visma Business klienten plutselig ikke fungerer  med feilmelding «Vbus.exe stop working».  Feilmeldingen oppstår ved innloggingsboksen og bruker klikker «OK» for videre pålogging. Feilen har vi sett på samtlige terminalservere, men feilen er ikke der konstant. Den kommer og går.

 

Jeg trodde først at det var en feil ved installasjonen av klienten og har reinstallert klienten på forskjellige måter (restartet server mellom avinstallsjon og installasjon også). Dette løste ikke problemet.

Det jeg har sett videre nå er at det kan være én bruker som får en «korrupt» sesjon mot Visma Business og som holder prosessen oppe (vbus.exe). Dette påvirker da alle de andre brukerne på samme TS og de andre brukerne får nevnte feilmelding og får ikke startet klienten.
Idet jeg killer den korrupte prosessen da fungerer klienten umiddelbart igjen for alle brukerne på denne TS.

 

Dessverre opplever kunden nesten daglig at en bruker får en såkalt korrupt aktiv sesjon mot V Business og vi må feilrette problemet temporært ved å route brukere inn på annen terminalserver eller finne «synderen» og kille den aktive vbus.exe prosessen.

Som sagt er dette en temporær løsning som vi ikke kan støtte oss til i det lange løp.

Er dette problemet kjent for dere?


Svar

Dette var et problem vi så i større grad på versjon 10 og 11 av Business mot terminalservere. Det er som du nevner en sesjon som "låser" av filene til Business og hvis den stopper eller henger seg opp på noen måte så går det utover alle.

Løsningen den gang var å installere fullversjoner på alle terminalservere også.